کرونا؛ اقتصاد و حالا ریتم تازه کسب و کار

شیوع کووید-۱۹ یا کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ از شهر ووهان چین آغاز شد و حالا با گذشت زمان، این ویروس در سرتاسر جهان به شکل چشم گیری پخش شده است. اما تاکنون اطلاع نداریم موارد جدید تا کی و کجا ظهور پیدا خواهند کرد.

با توجه به خطــر کووید-۱۹ برای سلامت عمومی در جهان، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را برای نشان دادن نگرانی بین‌المللی برای هماهنگی پاسخ‌های بین‌المللی به این بیماری اعلام کرده و متعاقب آن کووید-۱۹ یا کرونا به‌ عنوان یک بیماری همه‌گیر جهانی معرفی شده است.

در دنیایی که به شدت پیوسته و مرتبط است، اثرات بیماری فراتر از مرگ و میر و ناخوشی ظاهر می‌شود زیرا با کندشدن فعالیت‌های اقتصادی به علت اختلال در تولید، کارکرد زنجیره‌ی تأمین عرضه جهانی نیز مختل خواهد شد.  

شرکت‌ها در سراسر جهان، باکمال تاسف انقباض در تولید را آغاز کرده‌اند. محدود شدن حمل و نقل به‌خصوص در بین کشورها، باعث کندتر شدن فعالیت‌های اقتصاد جهانی شده است؛ مهم‌تر از همه، ترس در بین مصرف‌کنندگان و بنگاه‌ها منجر به تغییر الگوهای مصرف متداول و ناهنجاری‌های بازار شده است.

بر اساس بررسی‌های اقتصادی که تاکنون و در زمان اپیدمی صورت گرفته است نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا بخش‌های اقتصادی از جمله زیر گردشگری، بازرگانی خارجی، بازار سرمایه، بازار ارز، بازار مسکن، کسب و کارهای خُرد، کسب و کارهای عمومی، قیمت کالاها، تولید ناخالص داخلی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

با توجه به ضرر و زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در اقتصاد ایران، در صورتی که در مورد جبران زیان‌های اقتصادی فوراً چاره اندیشیده نشود و راهکاری به طور عملی در پیش گرفته نشود آسیب‌های وارده تصاعدی خواهد شد و بسیاری از فعالان اقتصادی با چالش زیادی رو‌به‌رو خواهند شد که حتی ممکن است از چرخه اقتصادی حذف شوند.

اما کسب‌وکارهای سودده و زیان‌ده در دوران کرونا

تولید برخی محصولات رشد چشمگیری داشته است که محصولات ذیل از آن جمله‌اند:

-‌ تولید و عرضه انواع ماسک و دستکش
-‌ تولید و عرضه انواع مواد ضدعفونی کننده و شوینده
-‌ تولید و عرضه انواع مکمل‌ها و تقویت کننده‌های سیستم ایمنی بدن
– تولید و عرضه انواع محصولات سلولزی
– تولید و عرضه دستگاه‌های تنفس مصنوعی
-‌ تولید و عرضه مسکن‌ها و داروهای ضد تب

در این میان کسب‌ کارهایی هم هستند که کرونا به معنای واقعی نفس آنها را گرفت؛ کسب‌وکارهای مربوط به حوزه گردشگری در صدر آنها قرار دارد. پس از کرونا سفرهای داخلی و خارجی در بسیاری کشورها به حالت تعلیق درآمد.

شرکت‌های حمل‌ونقل به خصوص خطوط هوایی دچار زیان و مجبور به کاهش هزینه‌ها و در نتیجه تعدیل نیرو شدند.

کرونا، تغییرسبک زندگی و چالش‌ها و فرصت‌های جدید اقتصادی

تغییر سبک زندگی در دوران کرونا موضوع مهمی است که به باور برخی کارشناسان مسائل اجتماعی حتی اگر بیماری کرونا ریشه‌کن شود، ادامه می‌یابد؛ چراکه پس از همه‌گیری این بیماری رفتارها و عادت‌های جدیدی در مردم نهادینه شده است که تا پیش از این وجود نداشت.

به عبارتی مردم پساکرونا دیگر همان مردم قبل از کرونا نخواهند بود، در سبک زندگی آنان تغییرات اساسی ایجاد خواهد شد.


در دوران شیوع کرونا شاهد عادت‌ها و رفتارهای جدیدی در مردم یا در اصطلاح مصرف‌ کنندگان بودیم که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.
– استفاده مردم از تلفن‌های هوشمند، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در دوران کرونا به حدی بوده است که اپراتورهای تلفن همراه و شبکه‌های ارائه دهنده اینترنت پرسرعت مجبور به تقویت و بالا بردن ظرفیت‌های فنی خود شده‌اند.

این روزها مردم به دلیل آنکه وقت زیادی را در خانه می‌گذرانند، در شبکه‌های اجتماعی فعالیت بیشتری دارند و به دلیل محدودیت های تردد و رعایت مقررات بهداشتی کرونا، حتی عزیزانشان را هم از طریق شبکه‌های مجازی می‌بینند.


– افزایش کاربران استارت‌آپ‌ها و مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی نیز در دوران کرونا چشمگیر بود؛ موضوعی که فرصت‌های جدیدی را نیز برای سرمایه‌گذاران این بخش به‌ وجود آورده است.

بطور مثال بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا یعنی «آمازون» در دوران کرونا بیش از ۱۷۰‌هزار کارمند جدید استخدام کرد تا بتواند پاسخگوی سیل عظیمی از تقاضای خرید کالا از سراسر دنیا باشد.


– دورکاری کارمندان بجای حضور فیزیکی آنان در سازمان‌ها و استفاده از نرم‌افزارهای ویدیو کنفرانس و برگزاری جلسات آنلاین از اتفاقات جالب پیرامون محیط کار در دوران کرونا بود.

در همین ارتباط، به دنبال همه‌گیری کرونا، بسیاری از شرکت‌های دنیا تصمیم گرفتند ریسک ابتلا به این بیماری را در محیط‌های کارشان کاهش دهند؛ بنابراین به پرسنل خود اجازه دادند تا از منزل وظایف‌شان را دنبال کنند. جلسات کارمندان با مدیران نیز از طریق نرم‌افزارهای تحت وب صورت می‌گیرد.


– در دوران کرونا، استفاده از وسایل نقلیه خصوصی بجای وسایل نقلیه عمومی شدت گرفت چرا که کمتر کسی این جرات را پیدا می‌کند تا برای رفت‌وآمد از ناوگان عمومی استفاده کند. این روزها افراد ترجیح می‌دهند با اتومبیل شخصی رفت‌وآمد کرده یا نهایتا از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند.
– این روزها مطالعه کتاب‌ و شنیدن پادکست‌ در فضای اینترنت بیش از گذشته رواج یافته است و اهالی مطالعه کمتر به سراغ کتاب و روزنامه‌های کاغذی می‌روند.
– استفاده بیش از پیش از محصولات غذایی بسته‌بندی شده به‌جای محصولات فله، یک رفتار جدید از مصرف کنندگان در حوزه مواد غذایی است.

این روزها مردم سعی می‌کنند به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا تا جای ممکن از مواد غذایی بسته‌بندی شده استفاده کنند چرا که این محصولات معمولا بدون دخالت دست تولید شده و تحت نظارت مستقیم سازمان غذا و دارو تولید به بازار عرضه می شوند.


– تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و آموزشگاه‌ها در دوران همه‌گیری کرونا موجب شده است، آموزش آنلاین در سطوح مختلف شتاب بی‌سابقه‌ای به‌ خود بگیرد و دانش‌آموزان و دانشجویان سراسر دنیا از نرم‌افزارهای آموزشی یکدست استفاده کنند.


– سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت از اولین مکان‌هایی بودند که با شروع بیماری هولناک کرونا تعطیل شدند، حالا تماشای فیلم، تئاتر و کنسرت بصورت آنلاین از عادت‌های جدید مردم در عصر کرونا شده است.
با نگاهی گذرا به این تغییرات در سبک زندگی افراد، به فرصت‌های جدیدی پی می‌بریم که ریتم توسعه اقتصادی در جهان پیش رو را به سمت دگرگونی در حوزه‌های مختلف سوق می‌دهد.

در این شرایط برنده آن کسی است که با شناخت و مطالعه درست این فرصت‌ها به سرعت دست به کار شده و کسب‌وکار خود را اگر با شرایط موجود در تضاد است تغییر داده، به روز کند و از آسیب‌های احتمالی برهاند.

در مقابل بازنده کسی خواهد بود که با بی‌تفاوتی از کنار این تغییرات جدید و عظیم رد شود و در اصلاح دست روی دست بگذارد و برای نجات کسب‌وکار خود خلاقیت به‌کار نبرده و از تغییر استقبال نکند.

پیشنهاد کارشناسان:

با توجه به توضیحات فوق، پایداری این بیماری و همین طور عدم اطمینان از زمان پایان یافتن آن اساتید و کارشناسان اقتصاد معتقدند هر کسب و کاری می بایست فعالیت های دیجیتال محور برای خود را آغاز کند تا بتواند تنها کسب و کارش را در برابر حوادث پیش بینی نشده ایمن کند.

برخی استراتژی های موثر دیجیتال مارکتینگ در زمان کرونا:

طراحی سایت:

مهمترین مولفه موفقیت در فضای دیجیتال، داشتن یک وبسایت حرفه ای است. هرچه قدر هم که شرکت بزرگی داشته باشید اگر یک وبسایت حرفه ای نداشته باشید، دیده نخواهید شد. این را هم باید بدانید که نداشتن یک وبسایت، بهتر از داشتن یک وبسایت غیرحرفه ای و ناکارآمد است.

وبسایت هویت کسب و کار شما را در فضای دیجیتال آشکار می کند. علاوه بر این، داشتن یک وبسایت حرفه ای می تواند شرایط دورکاری را برای کسب و کار و پرسنل شما تسهیل کند.


بهینه سازی سایت:

داشتن یک وبسایت حرفه ای اگر در جستجوهای گوگل دیده نشود باعث افزایش فروشتان نمی شود. اگر یک وبسایت استاندارد از لحاظ فنی و طراحی دارید وقت آن است که روی بهینه سازی آن کار کنید.

اهمیت سئو در بحران اقتصادی کرونا هرچه بیشتر از قبل نمایان شده زیرا اغلب  کسب و کارها بیشترین توان خود را گذاشته اند تا بتوانند در صفحه اول گوگل قرار بگیرند.


تبلیغات در گوگل:

در بیشتر مواقع، سئو فرآیندی زمانبر است و تا بخواهد به نتیجه مطلوب برسد حوصله زیادی می طلبد. برای اینکه بتوانید بعد از طراحی سایت در جستجوهای گوگل دیده شوید،پیشنهاد می کنیم از تبلیغات در گوگل (گوگل ادوردز) استفاده کنید.

این شیوه یکی از بهترین راهکارها برای دیده شدن کسب و کارها است. با این حال باید بررسی کنید که کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار شما چقدر در گوگل جستجو می شود.


بازاریابی شبکه های اجتماعی:

شاید کسب و کارتان به اندازه ای بزرگ نباشد که نیاز به سایت داشته باشد. اگر اینطور فکر می کنید در شبکه های اجتماعی فعالیت موثری داشته باشید. اینکه تنها یک پیج اینستاگرامی داشته باشید که چند روز یکبار یک پست درآن بگذارید به معنی فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی نیست.

انتخاب یک شبکه اجتماعی مناسب، هدف گذاری دقیق، تولید محتوای جذاب و غیرتکراری و هشتگ گذاری استاندارد پارامترهایی است که می تواند کسب و کار شما را در مدتی کوتاه از زمین بلند کند.


استفاده از دایرکتوری ها:

دایرکتوری ها وبسایت هایی هستند که به صورت موضوعی به معرفی کسب و کارهای متنوع و متعدد می پردازد؛ مثل وبسایت ” کتاب اول ” و ” وبسایت کتاب118” .

استفاده از دایرکتوری ها می تواند در بالا بردن ترافیک سایت شما، بهبود سئو و در نهایت به بهتر دیده شدن شما کمک کند. به این موارد اضافه کنید که استفاده از دایرکتوری ها عموما رایگان است و به راحتی می توانید کسب و کار خود را در آن ها معرفی نمایید.

نکته آخر

این که کسب و کارتان در شرایط نابسامان بحران اقتصادی امروز پابرجا بماند یا نه، به تصمیم شما وابسته است. البته دانش این موضوع که کدامیک از این روش ها از لحاظ هزینه‌ و کارکرد برای شما مناسب تر است، کمی گسترده و پیچیده است. پیشنهاد می کنیم از مجموعه های متخصص کمک بگیرید.

و نکنه آخر، کرونا باشد یا نباشد خوب است از امروز به فکر این باشید که حضور آنلاین خود را تقویت کنید.

مقالات مرتبط

شهرک صنعتی عباس آباد، بزرگترین شهرک صنعتی تهران در میان 14 شهرک صنعتی دیگر!

شهرک صنعتی پایتخت؛ اولین شهرک صنعتی استان تهران

شیوه‌ها و روند های بهبود کسب و کار در 5 شهرک صنعتی بزرگ دنیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *