اکسپو 2020 جشن اندیشه و آینده؛ نمایشی برای معرفی دستاوردهای جدید در حوزه علم و آینده

اکسپو 2020 پس از یک سال تاخیر  از ۰۹ مهر ۱۴۰۰ الی ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ با حضور ۱۹۲ کشور از جمله ایران در دبی (حاشیه جنوبی خلیج فارس)  برگزار می شود. 

 اکسپو یک نمایشگاه و به بیان دقیق‌تر، بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری محور در جهان است که هر ۵ سال یک بار برگزار می شود با این حال فعالان اکوسیستم فناوری و نوآوری و علاقه‌مندان این حوزه تنها کسانی نیستند که می توانند از این نمایشگاه منتفع شوند چرا که اکسپو رویدادی با جنبه‌های مختلف است و تجار، تولیدکنندگان و اهالی گردشگری نیز می‌توانند با حضور در این نمایشگاه به علایق و هر آنچه در پی آن هستند، دست یابند.

هر دوره اکسپو بر یک موضوع محوری متمرکز است که از آن به عنوان تِم اصلی آن نمایشگاه یاد می‌شود. تِم اصلی اکسپو 2020 دبی  نیز«ارتباط ذهن ها، خلق آینده» انتخاب شده است. در واقع گردانندگان اکسپو 2020 با انتخاب این شعار بر اهمیت ایده ها و پرورش آنها با در ارتباط قرار دادن انسان ها و ذهن ها تاکید کرده اند.

در هر اکسپو از ایده ها و دستاوردهای تازه ای در حوزه دانش و تکنولوژی رونمایی می شود و اهالی اکوسیستم فناوری بی صبرانه در انتظار اکسپو امسال هستند تا شاهد رونمایی از ایده های خلاقانه و محصولات مبتنی بر دانش نوین باشند.

متولیان اکسپو قول برگزاری نمایشگاهی با حداکثر ایمنی در برابر کرونا را داده اند و ناگفته پیداست که برگزار کردن رویدادی به عظمت اکسپو با میلیون‌ها بازدید کننده و هزاران مشارکت کننده و غرفه‌دار، آن هم در شرایط کرونایی نیازمند برنامه ریزی‌های خاص است. حاکم دبی اعلام کرده که در  روز افتتاحیه نمایشگاه، جهان را به حیرت و شگفتی فرو می برد.

اکسپو چیست؟

نمایشگاه جهانی، به اختصار اکسپو نامیده می شود. نمایشگاهی بین المللی و بسیار معتبر که هرچند سال یک بار برای نمایش و ارائه دستاوردهای ملل مختلف برگزار می شود. نمایشگاه جهانی اولین بار در سال ۱۸۴۴ در پاریس برگزار شد و از آن پس به رسمی همیشگی و دائمی تبدیل شد.

اهمیت این نمایشگاه برای کشورها به اندازه ای زیاد است که بعد از مسابقات جام جهانی فوتبال و بازی های المپیک، سومین رویداد مهم بین المللی دنیا محسوب می شود. از این رو گاهی آن را المپیک فرهنگ ملل هم می نامند. نمایشگاه جهانی زیر نظر موسسه بین المللی نمایشگاه ها که در شهر پاریس قرار گرفته برگزار می شود. آخرین نمایشگاه در سال ۲۰۱۷ و در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد.

اهداف اعلام شده اکسپو 2020

اهداف فرهنگی – اجتماعی

•                     نمایش دستاوردهای نوین هر کشور

•                     معرفی رویکردهای آتی کشورها حول محور موضوع اکسپو

•                     آشنایی بازدید‌کنندگان با اقوام و قبایل و نژادهای هر کشور

•                     معرفی جاذبه های گردشگری کشورها

اهداف اقتصادی – تجاری

•                     نمایش دستاوردهای جدید در حوزه علم  و آینده

•                     آشنایی بازدید‌کنندگان با دستاوردهای جدید هر کشور

•                     برگزاری جلسات تجاری

•                     گسترش مبادلات تجاری

لوگوی اکسپو 2020

لوگوی رسمی اکسپو ۲۰۲۰ دبی از حلقه ای طلایی الهام گرفته شده که در منطقه باستانی و تاریخی ساروق الحدید کشف شده است و نماد و سمبل ارتباط بین دنیای شرق و غرب است که دبی نماینده آن محسوب می شود. انتظار می رود که بیش از ۷۰% بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان از خارج از کشور امارات باشند که بالاترین میزان مشارکت در طول تاریخ نمایشگاه های جهانی به حساب می آید. اسپانسرهای رسمی اکسپو 2020 دبی عبارتند از شرکت UPS، شرکت پپسی، شرکت مخابراتی اتصالات امارات، امارات ایرلاین و شرکت نیسان.

موقعیت جغرافیایی:

 پاویون ایران در اکسپو 2020 به لحاظ طراحی و معماری با روایت داستان هزار و یک شب جزو 8 پاویون برتر در میان 198 پاویون حاضر، شناخته شده است؛ همچنین ایران برای دومین بار است که به ‌صورت پاویون مستقل و خودساز در این رویداد مشارکت می‌کند.

مساحت زمین اختصاص داده‌ شده به پاویون ایران در زون تحرک (mobility) حدود 2014 متر مربع است که 13 غرفه مستقل را شامل می‌شود.

 پاویون ایران در اکسپو 2020 دبی در زمینه های گردشگری، معدن، نفت، گاز و پتروشیمی، فرهنگ و هنر،High Tech ، پزشکی و صنایعی از قبیل مس، فولاد و صنایع کوچک، توانمندی‌ها و دستاورد‌های خود را به نمایش می‌گذارد.

غرفه های پاویون ایران :

پاویون ایران در اکسپو دبی، در زمینه‌های گردشگری، معدن، نفت، گاز و پتروشیمی، High Tech، فرهنگ و هنر، پزشکی و صنایعی نظیر مس، فولاد و صنایع کوچک، توانمندی‌ها و دستاورد‌های خود را به نمایش می‌گذارد.

خانه ترویج تجارت جهانی در اکسپو 2020

خانه ترویج تجارت جهانی(TPHome) که با شعار توسعه و تحول و با رویکرد توانمندسازی بنگاه های کوچک و متوسط و بین‌المللی کردن شرکت های تجاری کشور و در جهت بازتعریف هویت ملی و توسعه هویت رقابتی و تجاری ایران پا به عرصه وجود و میدان رقابت اکسپو گذاشته، طبق مجوز 601/1/00 مورخ 16/1/1400 نمایشگاه بین المللی تهران به عنوان نماینده رسمی (ژنرال کمیسر) اکسپو جهانی در ایران، سه مأموریت و رسالت مهم را عهده¬دار است:

1. محتواسازی غرف صنعتی پاویون ایران در اکسپو 2020 دوبی با هدف معرفی هرچه بهتر قابلیت ها، توانمندی ها و ظرفیت های صنعتی ایران

2. مدیریت اعزام هیأت های تجاری به اکسپو 2020 دوبی و برگزاری نشست های تخصصی B2B در طول برگزاری این رویداد جهانی

3. برگزاری همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری خارجی در ایران در اکسپو 2020 دوبی

شاخص های انتخاب فناوری و محصول

با توجه به نقشه و جانمایی غرفه های صنعتی پاویون ایران در اکسپو 2020 دوبی و تأکید بر طراحی های فناورانه ی مبتنی بر هوشمندسازی غرف به دلیل تنوع بالای محصولات صنعتی ایران (بیش از 50 هزار واحد صنعتی و صدها هزار محصول) و محدودیت شدید فضای غرف (در مجموع 75 متر مربع)، شاخص های زیر در صدر اولویت های طراحی و غرفه آرایی و انتخاب و گزینش محصولات قرار گرفتند:

محصولاتی که دارای هویت ایرانی، زیبایی، کیفیت، عملکرد، فناورانه، بازتاب دهنده قدرت صنعتی، تولید داخل، دارای ظرفیت صادراتی با بسته بندی شکیل و تا حد امکان یونیک و خاص باشند.

بهترین برندهای تولیدی ایران در اولویت حضور نمایشگاهی باشند.

چیدمان محصولات به گونه ای باشد که بیشترین تعداد محصول برجسته ایرانی قابلیت عرضه داشته باشند.

از تکنولوژی های روز برای نمایش محصولات استفاده شود و نمایش محصولات فناورانه باشد.

به دلیل ملاحظات بهداشتی ناشی از شیوع کرونا، کمترین نیاز به لمس برای تعامل کاربران با سیستم‌ها و محصولات وجود داشته باشد.

فناوری های به کار رفته قابلیت معرفی محصولات متنوعی به لحاظ ابعاد و اندازه را داشته باشند.

از قابلیت جابجایی و تعویض آسان و سریعی برای حضور محصولات مختلف و مشارکت شرکت های تولیدی در بازه زمانی 6 ماهه برخوردار باشد.

گروه بندی کالاها که روایتگر رشد صنعتی آن گروه و شاخه صنعتی است، رعایت شود.

اکسپو 2020
اکسپو 2020

فرصت های سرمایه گذاری

با توجه به تغییر فناوری‌های به کار رفته در غرفه صنعت و ارزان کردن هزینه حضور، میزان حمایت برای شرکت‌های عضو سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی هستند، می‌تواند بیش از 60 درصد باشد. حضور واحدهای تولیدی در نمایشگاه‌های تخصصی با هدف کمک به توسعه بازار صنایع کوچک و متوسط ، معرفی کالاها و خدمات شرکت ها، ايجاد پيوند و زمينه هاي همكاري هاي آتي چون مشاركت ، سرمايه گذاري ، انتقال تكنولوژي و فراهم نمودن زمینه‌های فروش محصولات تولیدی و شناسایی بازارهای هدف انجام می‌شود.

جهان بیش از هر زمان دیگری هم‌اکنون در انتظار اکسپو 2020 دبی است تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده، اندیشیده و آینده را جشن بگیرند

شهرک های صنعتی ایران در یک نگاه؛ با 996 شهرک صنعتی و ناحیه‌ی مصوب؛ 822 شهرک و ناحیه‌ی صنعتی در حال بهره برداری. در 45912 واحد به بهره برداری رسیده

شهرک صنعتی عباس آباد، بزرگترین شهرک صنعتی تهران در میان 14 شهرک صنعتی دیگر!

شهرک صنعتی پایتخت؛ اولین شهرک صنعتی استان تهران

شیوه‌ها و روند های بهبود کسب و کار در 5 شهرک صنعتی بزرگ دنیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *