شهرک های صنعتی

اهمیت دایرکتوری ها در ارتقاء کسب و کار شما

در دورانی به سر می بریم که بسیاری از مردم جهان از شیوع ویروس کرونا وحشت زده شده ،خود را در خانه هایشان حبس کرده اند. موارد شیوع این ویروس در تمامی کشورهای جهان دیده شده و با سرعت بالایی در حال فراگیر شدن است. در کنار تاثیراتی که این ویروس بر سلامتی انسان ها گذاشته است، جهان اقتصاد نیز در پی انتشار آن و قرنطینه شدن شهرها تحت تاثیر قرار گرفته و بحران اقتصادی کرونا بزرگترین بحران اقتصادی جهان را رقم زده است.

اما شیوع کرونا در ایران تاکنون دارای سه فاز بوده است که  تاثیر هر فاز آن  بر کسب و کار با دیگری متفاوت بوده است:

فاز اول

بسیاری از کسب و کارها ساعت کاری خود را کاهش دادند. برخی از کسب و کارهایی که امکانش را داشتند نیز به صورت دورکاری فعالیت کردند. همین امر بود که موجب شد تا بخش وسیعی از کسب و کارها وارد بحران شوند. خلاصه آن که درآمد بیزینس هایی که فروش آن ها وابسته به حضور مستقیم مشتری بود تقریبا از بین رفت.

فاز دوم

بسیاری از کسب و کارها ساعت کاری خود را کاهش دادند. برخی از کسب و کارهایی که امکانش را داشتند نیز به صورت دورکاری فعالیت کردند. همین امر بود که موجب شد تا بخش وسیعی از کسب و کارها وارد بحران شوند. خلاصه آن که درآمد بیزینس هایی که فروش آن ها وابسته به حضور مستقیم مشتری بود تقریبا از بین رفت.

فاز سوم

بسیاری از کسب و کارها ساعت کاری خود را کاهش دادند. برخی از کسب و کارهایی که امکانش را داشتند نیز به صورت دورکاری فعالیت کردند. همین امر بود که موجب شد تا بخش وسیعی از کسب و کارها وارد بحران شوند. خلاصه آن که درآمد بیزینس هایی که فروش آن ها وابسته به حضور مستقیم مشتری بود تقریبا از بین رفت.

بازاریابی در بحران کرونا:

استفاده از راه حل های مبتنی بر اینترنت تنها راه حلی بود که دنیا در ابتدای راه مقابله با کرونا به آن پناه آورد. کلاس های دانشگاه ها و مدارس به صورت آنلاین برگزار شد، مردم نیازهای اساسی خود را تا حد امکان به صورت اینترتی رفع میکردند، رستوران ها به جای پذیرش مشتری تنها با استفاده از بسترهای اینترنتی سفارش می گرفتند و تقریبا تمامی درخواست هایی که پتانسیل سفارش اینترنتی در آن وجود داشت از روش های سنتی پیشی گرفت. شاید به جرات بتوان گفت آنچه که امروز در سطح جهان اتفاق می افتد یک تحول عظیم دیجیتالی است که تاکنون شاهد آن نبودیم.
در واقع می توان گفت کسب و کارهای اینترنتی مانند آژانس های دیجیتال مارکتینگ، تجارت های الکترونیک و باقی کسب و کارهای اینترنتی نیازی به تعطیلی کامل کسب و کار خود نداشتند.این دسته از کسب و کارها بستری را ایجاد کردند که کارمندانشان بتوانند از راه دور و در خانه هایشان فعالیت های خود را انجام دهند، زیرا بیشتر فعالیت های آنان نیاز به حضور فیزیکی نداشت.

پیشنهاد کارشناسان:

با توجه به توضیحات فوق، پایداری این بیماری و همین طور عدم اطمینان از زمان پایان یافتن آن اساتید و کارشناسان بازاریابی معتقدند هر کسب و کاری می بایست فعالیت های دیجیتال مارکتینگ خود را آغاز کند تا بتواند تنها کسب و کارسش را در برابر حوادث پیش بینی نشده ایمن کند. باید به این نکته مهم اشاره کرد که هر کسب و کار، شرایط منحصر به خود را دارد و نمی توان یک نسخه را برای تمام کسب و کارها تجویز کرد.

استراتژی های موثر دیجیتال مارکتینگ در زمان کرونا:

طراحی سایت:

مهمترین مولفه موفقیت در فضای دیجیتال، داشتن یک وبسایت حرفه ای است. هرچه قدر هم که شرکت بزرگی داشته باشید اگر یک وبسایت حرفه ای نداشته باشید، دیده نخواهید شد. این را هم باید بدانید که نداشتن یک وبسایت، بهتر از داشتن یک وبسایت غیرحرفه ای و ناکارآمد است. وبسایت هویت کسب و کار شما را در فضای دیجیتال آشکار می کند. علاوه بر این، داشتن یک وبسایت حرفه ای می تواند شرایط دورکاری را برای کسب و کار و پرسنل شما تسهیل کند.


بهینه سازی سایت:

داشتن یک وبسایت حرفه ای اگر در جستجوهای گوگل دیده نشود باعث افزایش فروشتان نمی شود. اگر یک وبسایت استاندارد از لحاظ فنی و طراحی دارید وقت آن است که روی بهینه سازی آن کار کنید. اهمیت سئو در بحران اقتصادی کرونا هرچه بیشتر از قبل نمایان شده زیرا اغلب  کسب و کارها بیشترین توان خود را گذاشته اند تا بتوانند در صفحه اول گوگل قرار بگیرند.


تبلیغات در گوگل:

در بیشتر مواقع، سئو فرآیندی زمانبر است و تا بخواهد به نتیجه مطلوب برسد حوصله زیادی می طلبد. برای اینکه بتوانید بعد از طراحی سایت در جستجوهای گوگل دیده شوید،پیشنهاد می کنیم از تبلیغات در گوگل (گوگل ادوردز) استفاده کنید.این شیوه یکی از بهترین راهکارها برای دیده شدن کسب و کارها است. با این حال باید بررسی کنید که کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار شما چقدر در گوگل جستجو می شود.


بازاریابی شبکه های اجتماعی:

شاید کسب و کارتان به اندازه ای بزرگ نباشد که نیاز به سایت داشته باشد. اگر اینطور فکر می کنید در شبکه های اجتماعی فعالیت موثری داشته باشید. اینکه تنها یک پیج اینستاگرامی داشته باشید که چند روز یکبار یک پست درآن بگذارید به معنی فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی نیست. انتخاب یک شبکه اجتماعی مناسب، هدف گذاری دقیق، تولید محتوای جذاب و غیرتکراری و هشتگ گذاری استاندارد پارامترهایی است که می تواند کسب و کار شما را در مدتی کوتاه از زمین بلند کند.


استفاده از دایرکتوری ها:

دایرکتوری ها وبسایت هایی هستند که به صورت موضوعی به معرفی کسب و کارهای متنوع و متعدد می پردازد؛ مثل وبسایت ” کتاب اول ” و ” وبسایت کتاب118″ . استفاده از دایرکتوری ها می تواند در بالا بردن ترافیک سایت شما، بهبود سئو و در نهایت به بهتر دیده شدن شما کمک کند. به این موارد اضافه کنید که استفاده از دایرکتوری ها عموما رایگان است و به راحتی می توانید کسب و کار خود را در آن ها معرفی نمایید.

بسیاری از از ما کلمه افیلیت مارکتینگ به گوشمان خورده اما معنی آن را کامل نمی دانیم. افیلیت مارکتینگ به این صورت است که تعدادی از سایت ها و اپلیکیشن های شناخته شده، تبلیغات فروش محصول شما را در سایت های خود قرار می دهند؛ اگر این تبلیغات منجر به فروش شود از مبلغ فروش درصدی را به عنوان پورسانت دریافت می کنند.

بسترهای همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ

تبلیغات بنری

اگر کسب و کار شما دارای یک وبسایت است، می توانید از تبلیغات بنری استفاده کنید. برای بهره مندی از این روش به سراغ سایت های مرتبط بروید که امکان گذاشتن تبلیغات بنری در آن ها فراهم شده است. مثلا اگر یک تولید کننده کفش هستید و می خواهید کفش های خود را از طریق تبلیغات بنری بفروشید، گذاشتن بنر در یک سایت کالاهای الکترونیکی بیش از آنکه مفید باشد، پول شما را از بین می برد. بنابراین تبلیغتان را در سایتی بگذارید که پربازدید و مرجع ارائه خدمات یا محصولات مرتبط باشد.

نکته آخر

این که کسب و کارتان در شرایط نابسامان بحران اقتصادی امروز پابرجا بماند یا نه، به تصمیم شما وابسته است. البته دانش این موضوع که کدامیک از این روش ها از لحاظ هزینه‌ و کارکرد برای شما ناسب تر است، کمی گسترده و پیچیده است. پیشنهاد می کنیم از مجموعه های متخصص کمک بگیرید. و نکنه آخر، کرونا باشد یا نباشد خوب است از امروز به فکر این باشید که حضور آنلاین خود را تقویت کنید.

مقالات مرتبط

صنعتی ترین شهر های دنیا زمان خود را چگونه می گذرانند؟